Dáváme Internetu obsah. Unikátní obsah.


NAVRCHOLU.cz: Podíly vyhledávačů zůstaly v roce 2009 stabilní

V loňském roce došlo na poli vyhledávacích služeb k několika důležitým změnám. Monitorovací služba NAVRCHOLU.cz tyto změny promítla do rozšíření a zpřesnění svých statistických dat. Všechny statistiky roku 2009 byly zpětně přepočteny na základě těchto úprav.

26. 1. 2010

V souvislosti s významnými změnami v oblasti vyhledávacích služeb v roce 2009 a jejich podílu na trhu aktualizovala monitorovací služba NAVRCHOLU.cz své statistiky a zpětně přepočetla svá statistická data za uplynulý rok.

Seznam.cz, který si i přesto stále drží své prvenství v počtu příchozích návštěv, započal loňský rok na 56 %. Na svou nejnižší úroveň klesl v červenci, kdy naopak kulminoval podíl vyhledávače Bing.com, aby rok zakončil na úrovni 54 %.

Vyhledávač Zboží.cz byl dříve uváděn pod hlavičkou Seznam.cz, zatímco dnes, protože je provozován na vlastní doméně, je vykazován samostatně. Jeho podíl v průběhu celého loňského roku zvolna rostl, a to o 1,8 procentního bodu, až téměř k úrovni pěti procent (4,95 %).

Podobně také vyhledávač Firmy.cz, formálně spadající pod Seznam.cz, je nyní ve statistice vyčleněn zvlášť. Jeho vývoj měl sestupnou tendenci, když z hodnot 4% podílu na počátku roku klesl na 3,5 % v prosinci. K určitému výkyvu došlo pouze v září, kdy se hodnota jednorázově vyhoupla na 4,2 %. V souhrnu s vyhledávači Zboží.cz a Firmy.cz dnes Seznam.cz drží podíl 62,38 % (prosinec 2009).

Vyhledávač Google (.cz, .com) si v posledním roce zachovával velice stabilní pozici. Největší nárůst lze zaznamenat v závěru roku, kdy jeho podíl vystoupal až na úroveň bezmála 33 %, tedy na jednu třetinu všech návštěv. K nárůstu došlo v době, kdy Google představil svou první outdoorovou kampaň v České republice.

Vývoj podílu jednotlivých vyhledávačů v roce 2009

Vyhledávače (2009) – 1. část
Vyhledávač leden únor březen duben květen červen
Seznam.cz 55,94 % 55,88 % 54,39 % 52,41 % 52,79 % 53,09 %
Google (.cz, .com) 31,64 % 31,54 % 31,27 % 31,63 % 31,84 % 31,90 %
Zboží.cz 3,15 % 3,43 % 3,51 % 3,46 % 3,24 % 3,28 %
Firmy.cz 4,03 % 4,01 % 3,98 % 3,66 % 3,65 % 3,32 %
Centrum.cz 2,54 % 2,57 % 2,45 % 2,27 % 2,28 % 2,29 %
Bing.com 0,42 % 0,49 % 2,40 % 4,72 % 4,46 % 4,44 %

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 2009

Vyhledávače (2009) – 2. část
Vyhledávač červenec srpen září říjen listopad prosinec
Seznam.cz 50,92 % 52,19 % 54,82 % 54,97 % 55,41 % 53,91 %
Google (.cz,.com) 32,22 % 31,41 % 31,27 % 31,68 % 31,49 % 32,85 %
Zboží.cz 3,63 % 3,99 % 4,63 % 4,48 % 4,47 % 4,95 %
Firmy.cz 3,33 % 3,85 % 4,24 % 4,02 % 3,90 % 3,52 %
Centrum.cz 2,35 % 2,74 % 2,75 % 2,66 % 2,56 % 2,50 %
Bing.com 5,79 % 4,04 % 0,51 % 0,51 % 0,46 % 0,48 %

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 2009

Do přehledu je zařazen i vyhledávač Bing.com společnosti Microsoft, který v červnu nahradil její dřívější produkt Live Search. Pro přehlednost je ve statistikách uváděn pouze název Bing.com. Ten překvapivě vystoupal na významné hodnoty uprostřed roku. Jeho podíl se zvedl až na červencové maximum 5,79 %, avšak od září jeho hodnoty opět poklesly na úroveň začátku roku.

Hlavní příčinou takového výkyvu byla pravděpodobně skutečnost, že Bing.com je výchozím vyhledávačem v prohlížeči Internet Explorer 8 a uživatelé jej v té době chtěli vyzkoušet, komentuje situaci Tomáš Krause, technický ředitel společnosti Internet Info, která službu NAVRCHOLU.cz provozuje. Bing.com je od července také používán Seznamem pro zahraniční vyhledávání, kde nahradil Google.

Hodnoty za Centrum.cz již zahrnují i všechny vyhledávače Atlas.cz, který byl dřív uváděn zvlášť. Zároveň se rozšířila množina podprojektů Centra, které jsou rovněž nově zahrnuty do statistik. Proto se podíl za Centrum.cz navýšil oproti původním datům na průměrných 2,5 %. Je nutné uvést, že Centrum Holdings na svých serverech používá pro fulltext vyhledávací technologii Google.

Vývoj podílu vyhledávačů v roce 2009

Vyhledávače 2009

Poznámka:

Tato data vzhledem k úpravám báze nelze porovnávat v časové řadě s předchozími výstupy NAVRCHOLU.cz týkajícími se vyhledávačů.

Metodika:

Měření bylo provedeno analýzou URL odkazujících na měřené weby. Za příchod z vyhledávače se považuje takový, který vedl k zahájení návštěvy na měřeném webu. Databáze vyhledávačů NAVRCHOLU.cz obsahuje k tomuto dni 661 položek.

Pro analýzu byla použita metodika založená na vytvoření vzorku webů, který vykazuje vysokou stabilitu v čase a je odolný proti působení extrémních hodnot webů se specifickými vlastnostmi. To znamená, že pokud v určité době dojde ke změně naměřených hodnot, je minimální pravděpodobnost, že by to bylo způsobeno změnou ve struktuře měřených webů, a naopak lze vyvozovat, že se jedná o skutečnou změnu v chování uživatelů.

Proto vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem. V nejnovějším měření bylo do vzorku zařazeno více než 23 tisíc webů, které odpovídají výše uvedeným kritériím.

Factum Invenio - logo

Na tvorbě metodiky se podílela společnost Factum Invenio, jedna z předních agentur marketingového výzkumu na českém trhu.


Pro bližší informace prosím kontaktujte:

Hana Jarešová, marketingová ředitelka
Internet Info, s.r.o., Milady Horákové 109/116, 160 41 Praha 6
Tel. 277 004 630, 600, fax 277 004 601
E-mail: jaresova@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz

O NAVRCHOLU.cz

(www.navrcholu.cz)

NAVRCHOLU.cz je profesionální nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti internetových stránek. Poskytuje širokou paletu služeb a nástrojů, které jsou nezbytným předpokladem úspěšně realizace a optimalizace internetového marketingu. NAVRCHOLU.cz na českém Internetu působí již od roku 1998 a v současné době monitoruje webové stránky významných firem a institucí, mezi které patří Atlas.cz, Česká pojišťovna, HC Sparta Praha, HVB Bank, Investiční společnost České spořitelny, Český hydrometeorologický ústav, Software602, ministerstva zahraničních věcí, životního prostředí, průmyslu a obchodu, sociálních věcí, Národní divadlo a další.

O společnosti Internet Info, s. r. o.

(www.iinfo.cz)

Společnost Internet Info, s.r.o., je jednou z největších mediálních společností českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských a zábavních serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone, Podnikatel, Slunečnice, Bomba, Vitalia), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby v oblasti internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice. Organizačně zajišťuje také chod sdružení TUESDAY Business Network, které pořádá odborné konference a setkání IT odborníků.