Dáváme Internetu obsah. Unikátní obsah.


NAVRCHOLU.cz: Uživatelům pro vyhledávání většinou stačí jen dvě slova

Většina českých uživatelů si při vyhledávání na Internetu vystačí nejvýše se dvěma slovy. Vyplývá to ze statistik služby NAVRCHOLU.cz. Ve srovnání se zahraničím jsou požadavky českých uživatelů na vyhledávače skromnější a méně složité.

13. 10. 2005

Uživatelé českého Internetu při vyhledávání používají nejčastěji dvě slova. Dokazuje to analýza statistik monitorovací služby NAVRCHOLU.cz. Právě na základě zadaných dvou slov bylo provedeno nejvíce návštěv webů měřených touto službou (přesně 38 %). Jako druhé nejčastější bylo použito vyhledávání obsahující pouze jedno slovo (v 31 % případů). Výskyt víceslovných kombinací s narůstajícím počtem slov přitom výrazně klesá. Tři slova obsahuje už jenom 20 % případů, ale čtyři slova pouhých 7 % a pět slov zanedbatelných 2,5 % hledání.

Uvedené údaje svědčí o tom, že ve většině případů uživatelé zadávají nekomplikované výrazy a nemají velké ambice definovat hledaný obsah co nejpřesněji. Zahraniční uživatelé jsou v tomto ohledu pečlivější, jak dokazují statistiky zahraniční služby OneStat.com. Sice u nich také převládají dvouslovné výrazy (téměř 30 %), ale tříslovných je mnohem více (27,5 %) a jednoslovných naopak výrazně méně (jen něco přes 13 %). Také pokles výskytů víceslovných kombinací je při narůstajícím počtu vyhledávaných slov pozvolnější.

Počet slov obsažených ve vyhledávaní
Počet slov Procento návštěv
NAVRCHOLU.cz OneStat.com
1 31,04% 13,42%
2 38,06% 29,60%
3 19,80% 27,55%
4 7,32% 16,21%
5 2,40% 7,58%
6 0,74% 3,21%
7 0,28% 1,34%
8 a více 0,37% 1,09%
CELKEM 100,00% 100,00%

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, srpen-září 2005 (dvouměsíční průměr)
OneStat.com, červen-červenec 2005 (dvouměsíční průměr)

Ze zjištěných čísel je velice obtížné činit nějaké dalekosáhlé závěry, už proto že anglicky psaných dokumentů existuje oproti českým nepoměrně více. Pro hledání na českém webu tak mohou stačit méně konkrétní dotazy. Na základě uvedené statistiky však také můžeme považovat české uživatele za méně zkušené ve srovnání se zahraničními, kteří své vyhledávání zřejmě definují přesněji, komentuje výsledky měření Tomáš Krause, vedoucí projektu NAVRCHOLU.cz.

Počet slov obsažených ve vyhledávací frázi
Počet slov Procento návštěv
1 41,74%
2 39,77%
3 10,74%
4 4,54%
5 1,42%
6 0,57%
7 0,22%
8 a více 0,99%
CELKEM 100,00%

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, srpen-září 2005 (dvouměsíční průměr)
Poznámka: Vyhledávací frází je v tomto případě míněno jedno či více slov explicitně uzavřených do uvozovek. 100 % zde odpovídá celkovému počtu návštěv z vyhledávačů provedených na základě vyhledání řetězce obsahujícího jednu nebo více frází.

Zajímavé přitom je, že jen naprosté minimum uživatelů (2,58 %) při svém vyhledávání využívá uvozovky, které jsou určeny k pevnému definování podoby hledané fráze. Paradoxně se však uvozovky nejčastěji objevují kolem jednoslovných frází, u nichž jsou vlastně zbytečné, což svým způsobem potvrzuje domněnku o malé zkušenosti uživatelů, doplňuje Tomáš Krause.

Metodika analýzy:

Hledané řetězce byly získány z informací o odkazujícím serveru s pomocí naší databáze známých vyhledávačů. Započítána byla vždy všechna jednotlivá slova bez ohledu na to, zda se jednalo o hledané výrazy či možné příkazy dotazovacího jazyka vyhledávače, přičemž samostatné nealfanumerické znaky (např. +, – atd.) byly ignorovány. Pokud se v dotazu vyskytl fragment obklopený dvojitými uvozovkami, byl považován za slovní spojení. U každého takového slovního spojení byl opět určen počet jednotlivých slov pro druhou uvedenou statistiku.

Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Ján Simkanič, Product Manager
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 123, 110 fax 244 003 220
E-mail: simkanic@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz

O NAVRCHOLU.cz
NAVRCHOLU.cz je profesionální nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti internetových stránek. Poskytuje širokou paletu služeb a nástrojů, které jsou nezbytným předpokladem úspěšně realizace a optimalizace internetového marketingu. NAVRCHOLU.cz na českém Internetu působí již od roku 1998 a v současné době monitoruje webové stránky významných firem a institucí, mezi jinými Atlas.cz, Auto-ESA, Česká pojišťovna, HC Sparta Praha, HVB Bank, Investiční společnosti České spořitelny, Software602, Armáda ČR, ministerstva (zahraničí, živ. prostředí, průmyslu, sociálních věcí), Parlament ČR a další.

O společnosti Internet Info, s. r. o.
Společnost Internet Info, s.r.o., je významným hráčem českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (Lupa.cz, Měšec.cz, Root.cz a další), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz, pod hlavičkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.